Hvordan fungerer gamification?

Skal vi lege sammen?

Sådan henvender børn sig ofte til andre børn. Og pludselig opstår venskabet ud af legen og spillet; følelsen af samhørighed, en fælles plan, at have det sjovt sammen.

Organisationer spiller sjældent på hele følelsesregistret, og humor og sjov bliver oftest pakket lidt væk, for det er som regel alvorlige emner, der er på spil. Naturligvis.

Men det er ærgerligt, for når vi har det sjovt sammen, skabes der grundlag for nye forbindelser.

Når vi leger og spiller sammen, husker vi tingene bedre og forbinder os med dem.

Væk følelser i stedet for at dele viden

Organisationer kan bruge “gamification” til at vække følelser i stedet for at dele “gold” viden. Hermed indbyder I interesserede til leg, og kan trække dem nærmere jeres arbejde, hvilket medfører flere leads og øget dataindsamling.

Hvordan virker det?

Det er kemi

Oxytocin, dopamin og endorfiner

Oxytocin

Organisationer har så megen tilgængelig fakta og viden, og kan nemt komme til at glemme den gode historie. Det er ærgerligt, da mennesker husker historier bedre end fakta.

Når en deltager er engageret i et spil, med en stærk fortælling, frigives der oxytocin i hjernen, hvilket genererer følelser af tillid og empati.

Hjernen opfatter altså jeres fortælling som troværdig.

Dopamin

Når en deltager bliver belønnet i et spil, for at træffe gode beslutninger, bliver dopamin frigjort. Det er vores “det føles godt” hormon, der er på spil.

Når dopaminen frigøres, dannes der nye forbindelser i hjernen, og disse opmuntrer personen til at fortsætte med at træffe gode beslutninger ud ad samme spor.

Det er altså et oplagt tidspunkt, at bede deltageren om at engagere sig.

Endorfiner

Spændingen ved at deltage i et spil, frigiver endorfiner. “Vinder jeg mon?”.

Endorfiner mindsker stress og angst, og skaber begejstring.

Sammenlagt kan kombinationen af oxytocin, dopamin og endorfiner skabe ideelle forudsætninger for fokuseret læring og tilknytning.

Samtidig med at I giver spilleren værdi, knytter I altså tættere bånd til denne, hvilket øger muligheden for samtykke, konvertering eller opgradering.

Isobro anbefaler gamification

“Gamification i marketing tilbyder en unik grad af engagement, der overstiger traditionel markedsføring.”

“Gamification har vist sig som en effektiv strategi både i forhold til at indhente kundeindsigter, styrke loyaliteten og promovere produkter.”

Isobro fortæller på deres hjemmeside om fordele, deltagelse og motivation, samt resultater. 

Engager og tiltræk flere gennem leg og spil